TABUNG ANAK

Monday, August 5, 2013

BERAYA RUMAH MERTUA TAK BEST?

taun ni sapa raya 1st turn umah mertua?angkat tgn....hehe..
namo sedey2 ye dik non!
erm...cikanis 2 taun lps raya pestyme raya tanpa mak abah..tanpa kakak adik..tanpa ketupat palas jagung..tanpa rendang air tgn mak...tanpa salam dan cium mak abah di pg raya...
sedih..mang sedih...tipula tak sedih..
23 tahun raya dgn mak abah n family sendirik..tup2 taun tu kena beraya tanpa semua tu di hari raya pertama...
mula je dgr takbir lps berbuka puasa terakhir taun lps..air mata ni turun laju jek..mcm air terjun hoi!tak tipu..dok saja2 pun meleleh je air mata..bukan saja2 nak ngs,,tp xtawla..air mata ni xleh tahan..rasa sebak len macam...

susah nk gambarkan n cerita perasaan ni..tp kalo org yg lalui ni dia taw cena rasa perasaan nih...
maybe pd stngah org dia xmek port!dia rasa kita gedik jek..dia rs kita ngada2 nk ngs...sbb dia xrs cena n apa yg kita rs..

sebenarnya raya kt mn sama jek...raya jugak!cuma kedaan n suasana jek berbeza..n suasana yg beza serta budaya yg xsama tu yg wat kita lg sdh..mcm cikanis lg terasa la..sbb raya kt utara n selatan beza sgt..mcm ketupat palas n ketupat nasi...23taun raya mkn ktupat palas..n taun 2011 pestyme raya tnpa ketupat palas jagung!pebret hoi...isunya ketupat palas...hahaha...aku rs kalo ada ktupat palas masa tu xde la aku qeyau sampai bengkak mata kot!kihkihkih

taun 2011
gambar yg muka sangat xbleh blah saat itu..gggrrr
muka bengkak..ngs dr mlm smpai tgh ari..sampai muntah..sbb angin nek pala..dok qeyau ja...ingt mak abah..
xdak prasaan la kalo pestyme raya tnpa mak abah xqeyau..tu berpenyakit namanya....

baju pakai baju ms kawen...baju bertandang..jimat kos raya tuh..baru kawen..wet byk abis..rotate ja baju kawen...

ni taun 2012..
muka mata talak bengkak!
hehe..sbb taun lepas raya dgn family..
raya dgn mak abah..
raya dgn ktupat palas jagung..tgk..aku asyik ulang ketupat palas jagung ja..
sbb tu isu utama..hahahaha :p

kami pakai baju kawen jugak taun lepas..hahaha..2 taun kawen xbli baju raya...
airiell ja bli ken mak cikanis jaitkan....
masa ni airiell baru 3 bulan..kicik lg...xpndai ngamuk..xpndai bebai..xpndai jalan lg..ltk kt situ..smpai mlm situ gak la dia..redha...tp taun ni..ko tgk..ko lak kena redha tgk telatah anak yg dah membesar...jalan kengkang2..dok kawal xmo bg jatuh kekdahnya..hehe

tema taun ni elektrik blue....tgu pic raya nati..wee~~~

berbalik pada tajuk utama

RAYA RUMAH MERTUA TAK BEST?
raya semua sama..kt mn raya jugak namanya..bukan xbes sbb dia bukan mak abah kita..BUKAN...bila dah kawen drg jugak dah jadi mak ayah kita...if kita cerai pun..hubungan mertua n menantu xputus..depa stil mak n ayah kita jugak! raya mestilah best..
dahtu awat sedih2?awat ngs2..mcm cikanis ckp td..harus la sdh..harusla ngs..sbb kita raya tnpa mak abah kandung kita..kalo kita dok raya gelak kikikiki...col mak abah pun tak..dok syok raya kt sana..xingt mak abah..tu namanya ANAK TAKDAK PERASAAN LAK

so si suami yg mn baru kawen..yg mn tgk wife ampa dok ngs raya 1st..cuba pujuk..cuba bg perhatian lbh skit...besalah..raya dirumah mertua pengalaman pertama depa lalui sepnjang depa idup..so sapa2 pun mesti sedih la hai..tp kalo yg jenis sempoi dia ok ja..tp kalo jenis hati tisu mcm cikanis ni..kalo bab2 pasal mak abah mang laju ja ayaq mata....

untuk si suami...si isteri ni bukan la tak syok..cuma ms raya 1st, pestyme lak tu..depa EMO lebih...tu ja..
esok tu ok la..mcm cikanis esok tu dh ok...dan TAHUN ni i raya umah mertua weh...alhamdulillah...dah xdak meroyan2 mcm 2 taun lps..kalo 2 taun lps..lg nk dkt raya..lg la sebak dada..lg la dok sdh..lg la rs sakit jantung...tu dok pikiaq raya umah mertua tnpa mak abah..taun ni taun ke-3 raya sebagai suami sietri..alhamdulillah..rsnya "matang" skit kot..hahaha..skit je la..bukan byk...kihkihkih..makin tenang..makin ok..raya mn pun sama ja..tapi harus ADIL & SAKSAMA..ataupun kena konsider skit..laki bini kena bwk berbincang elok..hal balik raya ni rasanya sampai kiamat xkan setel...ada je isu umah mak kau..umah mak aku!huhu..

mcm cikanis..cikanis mtk xtra 1 hari..1 hari j pong..ye r..bulan 10 lak daku dpt blk penang...bg la xtra 1 hari cover utk 2 bulan xblk naty..sobsobsob..pastu suma beraya keyel...adil la kan..hehe..tetiap mgu leh blk gombak..isi myk 30 sampai gombak..kalo penang ongkos kt jalan saja 300..pitamsss.....

RAYA UMAH MERTUA, SI ISTERI NANGIS BUKAN TANDA DIA XSERONOK..XBEST..TAPI SBB ITU PENGALAMAN PERTAMA DAN MEREKA CUMA RINDUKAN MAK ABAH MEREKA  SAJA....JAUH DI SUDUT HATI MEREKA...RAYA ITU LA RAYA PALING BEST..SEBAB KALI PERTAMA BERAYA DENGAN SUAMI DAN JUGAK KELUARGA MERTUA...
belajar sesuatu yang baru... :)

insyallah taun2 akan dtg diorang akan okey...

pesanan untuk family dua2 belah pihak..

untuk family isteri :
kalo anak tu taun ni turn raya umah mertua, turn umah mak ayah suami..mak ayah isteri xyah la col2 soh blk awal la..col wat drama swasta la...bg peluang anak beraya dgn mertua dia dgn gembira...dia ada suami..dan yakin sebelum raya drg dah bincang laki bini..raya sana bila...raya sini bila...bg peluang suami isteri ni tentukan hal rumah tangga diorang...si kakak atau abg pun xyah col soh blk awal shari sbb esok nk p braya umah tokngah la..tok cik la..xyah..xyah dok pnskan kdaan...kalo dh turn adik korg ry belah suami...xyah col paksa blk..smpai turn blk sana, dia akan blk..mn sempat dia g beraya, dia pergi..mn xsempat tgu nexyear!xpyh nk pksa2 gak...wat berapi ati suami adik ko jek!

untuk family suami:
sama jugakla kdaannya...kalo turn taun tu raya umah isteri dia..mak ayah xyah wat drama swasta gak...xyah wat ayat sdh...mak ayah kena pikir anak korg dh kawen..ada keluarga sndiri..bnda2 ni leh wat gado laki bini oit! korg xyah kol paksa soh blk awal..kol ckp umah m.cik jemah wat open house esok..tak payah col...bg peluang drg beraya dgn tng..kalo boleh dh taw si adik tu beraya umah isteri..pk sndiri la..mesti mkn 2 3 hari punya kt kg isteri..so xpyh col pujuk sana..pujuk sini..rsnya si adik pun xpnh col n amek port ms turn abg beraya umah isteri abg..ye dak?selagi bukan hal idup mati, xyah la kol..stakat nak col ajak g umah paklang sedang ko taw adik ko turn raya kg isteri..xyah...bikin panas saja...bernanah tlinga isteri adik ko weh...kalo bapak jatuh tngga ko nk col gatw tu wajib r col..

kdg2 ada family jenis kalo sampai raya ja mula jd kalot..kalo nk atur hal umah tngga org...
mcm2 cerita dgr luahan kwn2 psl mertua la..psl mak sendirik lak...
tolongla...kdg2 mak2 ni yg punca anak2 gaduh ok..tolong konsider skit la..
menantu tupun ada family gak...ada mak ayah gak..ni bila anak blk kg kau ja..kau thn smpai smgu..xbg anak blk..pk la menantu tu jgk...apa perasaan mak ayah menantu tu plak....
so bila anak dh kawen kita kena pk..anak tu dh ada 2 family..yg teruk sapa?anak korg jugak...huahuahua..

so tolong konsider...tolong toleransi skit..

kalo suami taua isteri mak jenis ceni..sabar byk2...
kdg2 mak suami okey..mak isteri lak kiok..
biala..mak mana nk bg anak dia blk awai..ye dak...
semua mak rindu anak..suma mak nak anak lama2 kt kg...
mcm2 jenis kita akan jumpa bila tiba hari raya..hahaha...
so kalo mak2 anda jenis yg gitu tlg kawal perasaan psgn anda..tlg wat kputusan yg adil... :)
harap naty bila cikanis dh tua..dh ada anak cucu..cikanis bukan termasuk dr golongan2 ceni..
hampa dah kawen..ada laki..ada bini...pandai2 la ampa bincang laki bini..
sampai ms nk blk..blk...kalo xnk blk pk sndirik...huhu

alhamdulillah..mak cikanis jenis xmasuk campoq...ampa bincang la ampa laki bini..nak blk bila..nk blk lama mn..jgn gaduh laki bini dhla,...naty nak blk penang col mak gtaw..cikanis ms otw akan col..sbb mtk doa mak..mtk mak abah doa bg kami slamat sampai...

so taun ni dua2 anak mak raya umah mertua...raya ke2 malam baru kami blk penang...huhu
kesian gak..mak abah beraya dgn adik dua org ja..lg dua org anak turn umah mertua..tp mak dr dulu lg dia ckp dia redha..sbb dia taw anak2 dia dh kawen..ada suami..ada keluarga mertua... :)


pesanan utk mak: 
mak ketupat jagung jgn lupa taw!
sedapnya...


taun ni ok je raya mn pong..hehe..yg penting on time blk penang!janji tetap janji,..janji ditepati! hehe.. :)

11 comments:

  1. ayu 1st time raya johor tahun 2011,waaaaa,tak lalu makan.....teringat rendang kerang, lemang kat kampung taiping..... :(

    ReplyDelete
  2. hehehe..selamat hari raya anis, drive carefully balik penang okeh :)

    ReplyDelete
  3. Tudiaaa karangan...haaa awatnya buat lah ketupat palas jagung....cian dia...balik lah penang hari raya ke berapa pun janji balik....ciaan dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. mslhnya xreti wta sendirik..hahaha...manja hoi...nak mak buat jugak!huhu

      Delete
  4. pengalaman baru kawen tahun pertama dengan pregnant mabuk...menangis tak hengat sbb raya kg husben...hahah kenang balik lawak ...cam poyo je...semua tak makan...now its back turn tganu lagi...rasa tak nangis kot...jiwa kental dah ada anak..bagi dia gembira la...lagipun tak salah beralah ...akak dah mmg mak selalu ada jenguk kat sebelah...abg megat dia nak balik pun jarang selalu...jauh berbatu...

    ReplyDelete
  5. rasa dah rse sume tu tahun lepas..rye kali pertama ngan mertua kat melaka..bukan xseronok tp sedih tu tetap ada sebab festime xcium mak abah pg rye kan..nak2 ketupat palas serunding tu..yummieh..
    alhamdulillah rye tahun ni turn hani lak kat kelantan.memang excited sgt2 la.hihi...kalau kawen ngan org jauh cmnila kan...

    ReplyDelete
  6. Yeay tahun ni kita balik penang..oh ketupat palass i lebiu..2 tahun berturut beraya kg husband. Kuah kacang takde, lemang takde, apetah lg ketupat palas..haha..redha je la..

    ReplyDelete
  7. soalan ke statement tuh? hahaha..

    jap jap.. qeyau tu amende?

    ReplyDelete
  8. amboiii.. smpi nanges2 haaa bengkak2 mata sume... thun ni raya umah fmly sndri.. thun lps umah mertua... gilir2 tiap thun.. its okey lah..

    ReplyDelete
  9. Akk tiap2 thn rumah akk memandangkan mmg duduk dgn MIL so xde masalah psl nak blk raya mana dulu :D
    Selamat hari raya dr akk.. :)

    ReplyDelete
  10. Pesanan terbaik.. Ros mana2 pun best,..hhahaha.. Dua2 mak sporting.. Eh tiga mak sebenarnya.. Hahhahah

    ReplyDelete

Final Countdown

laguku untukmu

There was an error in this gadget

~ALL ABOUT LOVE~

Daisypath Anniversary tickers

**kami~DAH~tawen**

Daisypath Anniversary tickers

MY BABY

Lilypie First Birthday tickers