TABUNG ANAK

Friday, April 11, 2014

RESEPI KARI IKAN BAWAL MUDAH MASAK




alkisah beginilah..petang2 masa nak balik keje..dok fikir nak makan apa la malam ni...tetiba rasa nak makan gulai, ikan bawal, nasi, kicap dan sambal belacan..nak makan panas2...rasa dah ada dekat tekak masatu!punya terlioqq ngidam..hahaha

maka bermula hasil google kat mana ada jual kt arae bangi atau nilai..
tapi hasil google GAGAL :(

yang ada cuma damansara...ohmak!!!sobsobsob..tapi rasa nak makan sgt2..

ku luahkan isi hati pada kwn2..ramai yang soh masak je sendiri anis!ok lah..ku bukan mls masak..tapi sebenarnya masa tak sempat nak masak..sampai umah dah 7.30..nak masak tungtangtungtang..mau dalam kul 8.30 la siap semua..tu termasuk masa kecederaan anak kacau melalak yer!anak masa kalot2 ceni la nak ngamuk jugak!..pastu bila dah kul 8.30..laki pun muka talak manis dah..lapaq..asyik la..siap dahka yang..siap dahka yang...cikanis ni dah mcm hantu kaklimah kat dapoq!huhuhu

nak jadi cerita..haritu cikdil datang jemput awal..5.50 gitu dia sampai!slalunya 6.50 baru dia sampai...allah permudahkan jalan untuk i masak rupanya..hehe...cikdil ada wat akaun kat puchong..maka cepat dikit la dia sampai...

balik, amek airiell kat taska..terus singah kedai..dekat kdeia sebuk col mak tanya brg apa nak beli nak buat gulai..kahkahkah!!!dasar!

sampai umah mulalah jadi mastercep!siap-siapkan bahan..angkat kuali kasi letak atas dapoq..buka api!

TELEFON MAK!!!

hahaha..ma ok ..myk dah boh..pastu boh apa?mak kata tumi bawang merah+bawang putih dgn halba campoq!blablabla...cakap fon ngn mak sampaila siap gulai ikan bawal cikanis!hahahaha....

ni lah hasilnya... :)

hampir 3 tahun kawen anak nak masuk 2..dan inilah gulai pertamaku!kahkahkah

dan ini jugak kali pertama beli ikan bawal..slalu beli ikan kembungggg saja..


mabeles!cikdil cakap mcm gulai mamak!sedap...rasa ceni abg suka!
slalunya laki aku ni tak suka gulai..dan sebab tulah tak pernah masak!
kang masak dia tak makan...sekali..tuptup!
kau masak 2 pingan tambah nasik!ecech kembang sat! :p

rupanya senang ja wat gulai ni...


RESEPI:

BAHAN-BAHAN

Bawang merah+bawang putih : potong halus2
daun kari
tomato
cili api
halba campur
ikan
bendi
rempah kari ikan (cikanis pakai adabi)
santan (cikanis pakai serbuk)
asam jawa
garam
minyak
air

CARA MASAK:

1. tumis bawang merah+bawnag putih+halba campur+daun kari - sampai kuning-kuning
2. masukkan rempah kari - tumis sampai pecah minyak
3. masukkan dua sudu serbuk santan+air asam jawa
4. masukkan air lagi kalau perlu
5. garam
6. bendi+tomato+cili api
7. ikan (tunggu bendi lembut)
8. rasa!!! kalau dah sedap leh angkat makan.. :)


iklan selingan!!!

tq sayang!mmmuahhhh....pandorai samy ja..xpelah..asalkan boleh bergaya.. :)


iklan utama!


 ada sesiapa nak monopod?RM42 je modal nak selfie!!!hehehe..
pre order ye..ETA 18hb

pm/whatsapp/wechat :013-2370658 (anis) 



2 comments:

  1. kari ikan.....sedapnye....ain xpenah lagi try masak kari ikan ni anis..selalu nk makan mak yg masakkan..sebab husband kurang sikit mkn kari2 nie...tgk kari ikan anis nie...menyelerakan...nyummmm..:)

    ReplyDelete
  2. hamboiii ang nis.
    gulai ikan hang pamer diptg hari nohhh?
    mentang2 aku posa ganti.
    sobssss..

    ReplyDelete

Final Countdown

laguku untukmu

There was an error in this gadget

~ALL ABOUT LOVE~

Daisypath Anniversary tickers

**kami~DAH~tawen**

Daisypath Anniversary tickers

MY BABY

Lilypie First Birthday tickers